Original "Caroline de Bassano" - Óleo sobre tela de John Singer Sargent - 167X106 - ano de 1884
Releitura de Antonio Machado - lápis de cor aquarelável sobre papel Montval - 32X24 - ano de 2012
"... nesta releitura há uma certa negligência no trato das vestes e feições, permiti-me o descuido pelo simples fato de que reproduzir a obra prima de Sargent nunca foi meu objetivo. As luzes, um ar aristocrático, cores e texturas delicadíssimas, o tratamento ora clássico, ora impressionista, isto sim me atraiu. Tentei captar de modo fugaz, ligeiro, um pouco do 'clima' desta imponente obra. A restrição de recursos do lápis, tratado de modo expressionista, vigoroso, fez com que a releitura ficasse despojada dos requintes técnicos do original. O uso da água sobre as hachuras diluiu parte do grafismo trazendo a transparência do aquarelado. O melhor é que esses exercícios acrescentam, de forma prazerosa, técnica e cultura, além de homenagear os grandes pintores do passado..."
Bellissimo Antonio, hai creato una luce stupenda! Abbraccio
ResponderExcluirI love the expression you have injected in it. You have captured the essence of the original but with vigour and sparkle :0)
ResponderExcluirThis is really interesting to me, Antonio, for reasons beyond both the beauty of the original and your own re-reading of it. It clears the final obstacles (and feeling of guilt)that I may have in drawing, in a similar way, the works of my own great hero Axel Herman Haig. I have a need to draw his 'A Moorish Archway, Toledo' 1884. I need to know how he felt as he drew it ... it is not enough for me just to look at it.
ResponderExcluirThis is of great interest to me, Antonio, for beyond the obvious beauty of both the original and your 'reading' of it, for it clears in my mind any feelings of guilt I may have for producing my 'reading' of, 'The Moorish Archway - Toledo (1884) by my all time hero, Axel Herman Haig. I don't want to try reproduce his work, but I need to know how he felt when he drew it ...it is not enough for me to just look at the picture.
ResponderExcluirI love
é verdade :D abraço
ResponderExcluirI like your version so very much. Teaches me freedom and gives feed for creativity.
ResponderExcluirA sua interpretação é inspiradora! Muito obrigado por partilhar.
ResponderExcluirDear Antonio, your impression of this painting is beautiful, it is alive with colour and light.
ResponderExcluirA hug
xoxoxo ♡
Beautiful piece Antonio! I love the loose textural marks, and the text on the right. I so enjoy your blog, you are always experimenting, looking to the Masters, and sharing wonderful ideas. Bravo!
ResponderExcluirMe gusta Singer Sargent, e sua reinterpretação é buena, muito brilhante. Parabéns, um beijo.
ResponderExcluirhere is an invitation to Boston, dear Antonio, we will go view Sargent at the Museum of Fine Arts there !!
ResponderExcluirenjoying the grace, color and light of your art as always, Robert
Que bela releitura, Antonio.
ResponderExcluirGde abraço, em divina amizade.
Sonia Guzzi
Beautiful image, well done!
ResponderExcluirAplaudo todas as suas releituras. Elas nos chegam com grande beleza. Você diz ter-se permitido o descuido, quando, na verdade, demonstrou, mais uma vez, sua capacidade de ser original.
ResponderExcluirBjs.
Preciosa imagen!!!!
ResponderExcluirSaludos. Laura.
http://pinturastrisot.blogspot.com/